lauantaina, syyskuuta 19, 2009

Pitkän tauon jälkeen

Palaan taas kirjoittamaan.

Pitkä taukoni on johtunut mm. siitä, että koneestani hajosi pari viikkoa sitten virtajohto - tai siis laturi. Olin melkein kaksi viikkoa johdotta ja sen jälkeen pitikin sitten lueskella hyvin monesta aineesta niitä asioita, jotka sen parin viikon aikana käytiin, kun minulla ei ollut konetta, eikä siis myöskään kirjoja.

Ilman tietokoneen johtoa oli paljon vaikeampaa olla kuin silloin, kun kännykkäni oli muutaman päivän puhumatta. Joku kuukausi sitten päivitin kännykän ohjelmiston ja varmuuskopioilin tiedostoja, kuten Nokia kehotti minun tekevän. En kuitenkaan tajunnut varmuuskopioida puheohjelmaa... Sen jälkeen minulla oli päivitetty kännykkä, joka ei puhunut minulle. Nyt minulla oli pari viikkoa tietokone, jossa ei ollut virtaa. Oli oikein mukava selittää opettajille, miksen voi tehdä mitään. Sähköpostit sain sentään luettua kännykällä.

Mutta nyt on siis jälleen tietokoneessa virtaa ja suurin osa rästitehtävistäkin tehtynä. Torstaina luin yhteensä viisi tuntia historiaa, psykologiaa ja yhteiskuntaoppia. Siis sen jälkeen, kun olin ensin ollut seitsemän tuntia koulussa. Se ei edes tuntunut rankalta. Etenkään, kun jätin psykologian - mielenkiintoisimman aineen - viimeiseksi.

*******

Kävin eilen toisen kerran liikkumistaidontunnilla opettelemassa Helsingin rautatieasemaa. Nyt saatan osata liikkua siellä. Ensimmäisen kerran jälkeen se tuntui hyvin sekavalta, eilisen jälkeen on jo paljon selkeämpi kuva kaikesta. Pääsen tänään testaamaan, miten hyvin se onkaan hallussa, kun pitäisi kaveri tavata siellä.

*******

Tässä on ollut paljon tupareita viime aikoina. Ensin oli omat tuparini, viikko sitten Riikan ja tänään isoveljen ja hänen vaimonsa. Kuka vielä haluaisi järjestää tupareita ja kutsua minutkin vieraaksi?

*******

Seuraaviin Taikapäiviin on noin kymmenen kuukautta aikaa ja siellä on junioritaikureiden SM-kisat. Minulla on ensivuonna viimeinen mahdollisuus osallistua ko. kisoihin, joten pakkohan se on. Täytyy jo vähitellen alkaa oikein kunnolla miettiä, mitä siellä teen. Treenaaminenkin olisi ihan fiksua. Joten, jos satutte jossain tarvitsemaan taikuria, minut voi kutsua paikalle. ;)

*******

Meidän on pitänyt äidinkielen kursilla lukea Tuntematon sotilas. Toisen luettavan kirjan saamme valita listasta ja tästä toisesta kirjasta kirjoitetaan kirja-arvostelu kokeessa. Listassa olevista kirjoista olin lukenut jo kaksi ja suunnitellut lukevani kolmannen. Katsoin kuitenkin Celiasta, löytyisikö sieltä vielä niitä muitakin kirjoja... Ja löytyihän sieltä. Lainasin pari. Minulla olisi siis nyt kirja-arvostelukirjaksi vaihtoehtona kaksi, jotka olen lukenut, yksi, jonka olen aloittanut mutta pidin sitä niin tylsänä, etten jaksanut lukea ja kaksi, joista toinen kestää vähän päälle kuusi tuntia ja toinen vähän päälle 20 tuntia. Ajattelin valita tämän aikaisemmin lukemattoman 20 tuntisen kirjan.

Kirjoitin tällä viikolla rästissä olleen tekstitaidonvastauksen, jossa piti arvioida erään artikkelikokonaisuuden retorisia keinoja. Palautteeksi sain, että teksti on sinänsä ihan hyvää, mutta retoriikkaa pitäisi vielä vähän tarkemmin arvioida ja että minun pitäisi ottaa huomioon myös kuvien retoriset keinot. Jassoo. Kuinkahan minä arvioin kuvan retorisia keinoja? Opettaja ehdotti, että voin avustajan kanssa keskustella siitä kuvasta. Jep. Eihän se nyt kuitenkaan ole sama asia. Hän myös selitti, että harjoittelemme ylioppilaskirjoituksiin ja siksi on tärkeä ottaa myös kuvan retoriikka huomioon. Minä huomautin, etten voi myöskään ylioppilaskirjoituksissa katsoa kuvia ja ettei minulla ole kirjoituksissa edes yhtään kuvaa. Sain vapautuksen kuvan retoristen keinojen arvioimisesta.

*******

Aion aloittaa kitaran soittamisen uudestaan, ihan tunneille menemällä. Siis jos opettajalla, jolta kysyin, on tilaa. Vähän pahalta näyttää.

1 kommentti:

Liiolii kirjoitti...

Onko Kampin keskus sulle tuttu? Siellä on lattioissa koho-opasteita ja alakerrassa myös kohokartta alueesta.