torstaina, lokakuuta 20, 2011

Uusi miniläppäri ja Windows7

Miniläppärini koki kovia tässä alkusyksystä, kun sen sisuksiin joutui tuntematon määrä hedelmämehua. Onneksi koneen ostaessani olin myös maksanut kahden vuoden vakuutuksesta, joka korvaa kaiken, mitä koneelle tapahtuu. Nesteytetyn koneen korjausarvio oli sellaiset 900 euroa, kun alunperin koneen hinta oli 350 euroa. Niinpä sain vakuutusyhtiön kustannuksella (ja 29 euron omavastuulla) uuden miniläppärin.

Sain uuden minini pari viikkoa sitten (senkin toimittamiseen liittyi erinäisiä kummia tapahtumia) ja vasta tällä viikolla olen yrittänyt hieman ottaa konetta käyttöön.

Tämä uusi mini on "lähin vastaava tuote". Edellinen oli Dellin, tämä on HP:n. Pidin siitä Dellistä paljon enemmän. HP:n suunnittelijat eivät ainakaan ole ottaneet tippaakaan huomioon käyttäjiä, jotka käyttävät tietokonetta vain näppäimistöllä. Kai tähän vielä tottuu.

Vaikeampi minun on totutella vaihtoon Windows XP:stä Windows7:ään. Minulla oli suuri pelko siitä, toimiiko apuvälineeni lainkaan Windows7:n kanssa, saati sitten Internet Explorer 9:n kanssa (näkövammaisten piireissä on jaettu esto-ohjelmia IE:n päivityksille, jotta nettiselain vielä toimisi puhesyntikan kanssa). Aluksi käytin koneella vain ilmaista puhesyntikkaa, NVDA:ta, jonka kanssa kyllä pärjää, jos on pakko. En kuitenkaan nauti sen käytöstä, mutta on se paljon tyhjää parempi. Maksullisen, Kelan minulle myöntämän puhesyntikan Jawsin asennuslevyä minulla ei jostain syystä itselläni ole, joten sen asentaminen oli hieman kinkkisempi juttu. Onnistuin kuitenkin löytämään Freedom scientificin sivuilta minulla käytössä olleen version latauslinkin - sitä sai etsiä aika pitkään, koska se ei suinkaan ole uusin versio ja epäilen, ettei aktivointikoodini oliisi toiminut niiden uudempien versioiden kanssa. Osasin aivan omatoimisesti ladata Jawsin koneelleni, mistä olen salaa hieman ylpeä.

Pelkoni apuvälineiden toimimattomuudesta oli turha: kyllä tämä puhuu, ainakin melkein kaiken. Sitä ikkunaa, jossa Windows kysyy ohjelmia tai laitteita asennettaessa, sallinko niiden asentamisen, Jaws - tai NVDA - ei lue, kaikki muu tähän asti on tullut myös puheena ulos. IE toimii myös moitteetta, se ei edes ole kaatunut kertaakaan, kuten IE8 teki vähän väliä.

Sain tällä viikolla myös pistenuottiohjelmiston, Goodfeelin, jota ehdin odotella jo nelisen viikkoa... Meillä taisi olla jokin kommunikaatiohäiriö maahantuojan kanssa, mutta vihdoin minulla siis ohjelma on (muttei lisenssikoodia). Apurahan ohjelmiston hankkimiseen sain

Ei kommentteja: